کمپرسور اسکرو چیست؟

حمیدرضا طاهری جم
تاریخ: 1399/03/06
زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه
کمپرسور اسکرو چیست

کمپرسور اسکرو چیست :  اغلب کارخانجات از تأسیسات هوای فشرده بهره­مند می­باشند و بسته به نوع فعالیت و نوع تولید ، از سیستمهای هوای فشرده می­بایست گستره وسیعی از دِبی و فشارهای مورد نیاز را جهت راه ­اندازی ماشین­ آلات خطوط تولید تأمین کنند که هرگونه اختلال در تولید هوای فشرده ، توقف بخش قابل توجهی از فرآیند تولید و بعضاً ضایعات غیر قابل جبرانی را در پی دارد. لذا در دسترس بودن و آماده به کار بودن کمپرسورهای تولید کننده هوای فشرده از اهمیت بالایی برخوردار است.

 این مقاله به منظور آشنا نمودن کارشناسان ، تکنیسین­ها و اپراتورها با کمپرسورهای اسکرو و همچنین روش نگهداری و تعمیرات کمپرسورهای اسکر و، تهیه و تدوین شده است و دارای نکات مهمی در مورد ایمنی ، راه ­اندازی، نگهداری ، تعمیرات ، صرفه ­جویی انرژی و کاهش هزینه ­ها می­باشد. بنابراین بکارگیری نکات مندرج در این مقاله ضمن جلوگیری از بروز خطرات محتمل ، افزایش زمان در دسترس بودن کمپرسور اسکرو و کاهش هزینه ­ها و افزایش عمر مفید کمپرسور اسکرو را در پی دارد.

با کامنت های خود ما را در امر آموزش هرچه بهتر محتوا صنعتی یاری کنید.

کامنت های شما باعث دلگرمی ماست

كمپرسور اسکرو تزریق روغنی (Screw Oil Injected)

این دستگاه ها جزء کمپرسورهای جابجایی مثبت می باشد که در صنعت كاربرد وسیعی دارد. اين كمپرسورها براي فشرده ­سازی هوا بسيار مناسبند. در این مدل کمپرسور اسکرو ، هوای محیط و روغن ازدو مسیر جداگانه پس از عبور از فیلترهای مربوطه وارد ایرند کمپرسور اسکرو شده که درآن عمل تراکم بین دو عدد روتور حلزونی در مرحله درهم رفتگی صورت میگیرد.

روتورها اصطلاحا̎ به دو شکل نری و مادگی ساخته می شوند. هوای فشرده با فشار و سرعت بالا داخل مخزن سپراتور هوا و روغن می شود سپس روغن از هوا توسط فیلتر سپراتور جداشده و پس ازخنک شدن هوا و روغن توسط رادیاتور مربوطه ، هوای فشرده جهت مصرف از کمپرسور اسکرو خارج و روغن مجددا به ورودی ایرند کمپرسور بازمیگردد. دراین میان تجهیزات کنترلی وظیفه کنترل دما ، فشار ، قطع و وصل مسیرهای جریان هوا و روغن را به عهده خواهد داشت.

شركت ایران آلیاژ با تکیه بر دانش و تجربه بالای پرسنل خود در صنعت كمپرسورسازي ، براي همگامي با پيشرفت تكنولوژي بومی در کشور شروع به مونتاژ و ساخت كمپرسور اسكرو نموده است. دستگاهي كه در اختيار شما است حاصل گام­هاي بلند اين شركت در این راه است.

راهنمایی برای بهره برداری و نگهداری از کمپرسورهای اسکرو :

مهمترین نکته در بهره ­برداری و نگهداری هر دستگاه آگاهی و رعایت جنبه­ های ایمنی و حفاظت فردی می­باشد. اکیداً توصیه می­شود به منظور بهره ­برداری، نگهداری و تعمیرات کمپرسور اسکرو ، تنها از افراد آموزش دیده و آشنا به موارد ایمنی کار با دستگاه های صنعتی که نکات مندرج در این مقاله را نیز به دقت مطالعه نموده ­اند ، استفاده شود. حتی پیشنهاد می شود مفاد این مقاله را به دقت مطالعه کنید و توصیه می­شود برخی نکات مهم ایمنی آن روی تابلوهایی در معرض دید اپراتور کمپرسور اسکرو قرار دهید.

نکات ایمنی برای استفاده از کمپرسور اسکرو

  1. تعیین حدود وظایف مشخص برای پرسنل مرتبط با کمپرسور اسکرو
  2. جهت رعایت بیشتر اصول ایمنی توصیه می­شود از لباسهای کار یک تکه بجای لباسهای گشاد و آستین آزاد ، به هنگام کار با کمپرسور اسکرو استفاده شود.
  3. قبل از انجام هرگونه عملیات نگهداری، تعمیرات یا تنظیم ، کارهای زیر را انجام دهید:
    • کمپرسور را خاموش کنید.
    • کلید خاموش کردن اضطراری (Emergency) کمپرسور را فشار دهید.
    • شیر خروجی هوا از کمپرسور را ببندید و شیر دستی تخلیه هوای تانک سپراتور را باز کنید.
    • جریان کابل برق ورودی به کمپرسور را قطع کنید.
  1. زمانی که کمپرسور اسکرو روشن می باشد از برداشتن درپوش­ها و یا شل کردن اتصالات آن خودداری نمایید.
  2. انجام هرگونه تغییرات در کمپرسور اسکرو بدون راهنمای از شرکت سازنده ، باعث برورز خسارت های جبران ناپذیری خواهد بود .
  3. هوای خروجی از کمپرسور اسکرو بدون استفاده از تجهیزات جانبی خاص ، برای تنفس ، مصارف پزشکی و هرگونه اختلاط با مواد غذایی مناسب نیست.
  4. کمپرسور اسکرو مخصوص فشرده سازی هوای محیط می­باشد. لذا در محیط­های آلوده به گازها و بخارات سمی ، خورنده و آتشگیر از آن استفاده نکنید.

 

 

 

معرفی اجزاء و قطعات کمپرسور اسکرو

شکل­های زیر نمای کلی از اجزاء ، قطعات ، نحوه چیدمان و عملکرد یک دستگاه کمپرسور اسکرو را نمایش می­دهد. لازم به توضیح است بسته به سایز کمپرسور اسکرو و قطعات مصرفی به انتخاب مشتری ، ممکن است تغییرات کوچکی در چیدمان قطعات ایجاد شده باشد.

کمپرسور اسکرو چیست؟

شکل (۱) – تمام قسمت های کمپرسور اسکرو

 

۱- الکتروموتور۷- رادیاتور هوا۱۳- مخزن جداکننده روغن (separator)
۲- واحد هواساز (ایرند)۸- رادیاتور روغن۱۴- تابلو برق
۳- آنلودر۹- فن دمنده خنک کننده۱۵-
۴- شیر برقی سر آنلودر۱۰- فیلتر هوا۱۶- سیستم پولی-تسمه
۵-۱۱-۱۷- کابینت
۶-سیستم کنترل دیجیتال۱۲-۱۸- مجموعه شاسی و ضبه گیر

 

چرخه کمپرسور اسکرو

شکل(۲) – چرخه کمپرسور اسکرو

 

 

 

نحوه عملکرد و کارکرد کمپرسور اسکرو

در این بخش میخواهیم شما را با قطعات و نحوه کارکرد این دستگاه بیشتر آشنا کنیم. در این قسمت جواب سوال های زیر را میگیرید. و اگر اطلاعات بیشتری مورد نیازتان بود با کارشناسان ما تماس بگیرید و اطلاعات مورد نظر خود را تکمیل کنید.

  1. قطعات کمپرسور اسکرو کدامند؟
  2. قطعات به چه شکل کار میکنند؟
  3. نکات مهم نگهداری از دستگاهتان چیست؟
  4. و…
  • قسمت ورودي و مكش هوا به کمپرسور اسکرو

فیلتر هوا کمپرسور اسکرو

شکل(۳) – قسمت ورودی و مکش هوا. فیلتر هوا داخل پوسته قرار گرفته است.

اين قسمت كنترل كننده هواي ورودي به کمپرسور اسکرو مي­باشد. در اثر چرخش روتورها در محفظه ايرند (۲) و ايجاد خلاء و فرماني كه از طريق شير برقي (۴) به آنلودر (۳) (كنترل كننده هوای ورودی) داده مي­شود ، مقدار هواي تنظيم شده­ای به داخل ایرند هدايت مي­شود. بر روي بدنه آنلودر يك شاخص چشمي درجه تميزي فيلتر هوا تعبيه شده است (Optional). هنگاميكه كثيفي و گرفتگي در داخل فيلتر (۱۰) بوجود بيايد قسمت نشان دهنده شيشه­اي بالاي سر فيلتر قرمز رنگ (روغن نما) مي­شود كه بايد نسبت به تعويض فيلتر اقدام نمود.

شير برقي متصل به آنلودر از طريق کنترلر دیجیتال دستگاه فرمان مي­گيرد و با هدايت هواي فشرده شده­اي كه در پشت شير برقي وجود دارد، باعث باز يا بسته شدن دريچه آنلودر مي­شود. هوايي كه در پشت شير برقي محبوس مي­باشد از طرق مخزن تفكيك كننده تأمين مي­شود.

 

  • قسمت متراكم كننده هوا (ايرند) کمپرسور اسکرو

 

ایرند کمپرسور اسکرو

 

اين قسمت در واقع مانند يك چرخ گوشت عمل مي­كند. براي آببندي سيستم و ايجاد خلاء، فيلمي از روغن بين روتورها و ديواره ايرند ايجاد مي­شود كه اين عمل باعث مكش هواي ورودي به کمپرسور اسکرو مي­شود. بطور كلي در قسمت تراكم دو روتور به شكل قوسهاي حلزوني طراحي شده­اند كه داراي مقاطع غير متقارن (نري و مادگي) مي­باشد و در اثر چرخش مخالف دو روتور، هوا و روغن بين قوسهاي حلزوني و ديواره كمپرسور اسکرو (ايرند) حبس شده و به طرف انتهاي واحد متراكم كننده رانده مي­شود و در نتيجه با كاهش در حجم هوا فشار هوا در منطقه دهانه خروجي ايرند افزايش مي­يابد. در قسمت انتهاي روتورها هواي فشرده شده همراه با روغن به مخزن جداكننده کمپرسور اسکرو رانده مي­شود

 

روتور ایرند

 

۳-مخزن جداكننده روغن از هوا کمپرسور اسکرو (سپراتور)

جهت جدایش روغن از هواي فشرده ، از يك مخزن جداكننده (۱۳) استفاده شده است كه در مرحله اول در اثر خاصیت سانتریفیوژ و برخورد مخلوط هوا و روغن به بدنه مخزن بخش قابل توجهی از روغن همراه هوا جدا می­شود. در مرحله دوم روغن همراه هوا به یک جدار فلزی که از فیلتر سپراتور محافظت می­کند برخورد کرده و روغن در اثر نیروی وزن خود به پایین مخزن جداکننده ریزش می­نماید. در مرحله سوم در اثر عبور هوا از فیلتر سپراتور بخش عمده­ای از روغن باقی مانده در هوا جدا شده و به داخل سیستم بر می­گردد.

ذرات روغني كه از فيلتر سپراتور عبور کنند بر اثر سنگيني روغن در محفظه پایین فيلتر جمع شده و بوسيله يك لوله استخواني و از داخل شیشه آبنما (Side Glass) دوباره به ايرند باز گردانده مي­شود كه اين عمل علاوه بر تخليه روغن داخل فيلتر ، باز بودن مسير گردش روغن در سيستم را نيز نشان مي­دهد.

 

مخزن سپراتور کمپرسور اسکرو

شکل(۴) – مخزن سپراتور (۱۳)، شیر نگهدارنده فشار MPV (5)

شير نگهدارنده فشار کمپرسور اسکرو (MPV) :

كه روي مخزن ايستاده تعبيه شده جهت تأمين فشار لازم بر روي روغن مي­باشد. در واقع با قرار دادن اين شير در سيستم پمپ روغن حذف شده و در نتيجه با تنظيم اين شير يك فشار در حدود ۴ تا ۵/۴ بار هميشه در مخزن جداكننده (روي سطح روغن)  کمپرسور اسکرو وجود دارد.

 

تزريق روغن به واحد متراكم كننده کمپرسور اسکرو (ايرند) به دلايل زير انجام مي­گيرد.

 

 

 

  1. روغنكاري بيرينگها کمپرسور اسکرو
  2. آببندي دو سر روتورها و محفظه ايرند کمپرسور اسکرو
  3. روغنكاري روتورها کمپرسور اسکرو
  4. كنترل دماي ايرند کمپرسور اسکرو

 

 

۴– رادیاتور (قسمت خنك كننده روغن و هوا کمپرسور اسکرو)

در اثر چرخش روتورها ، هوا و روغن وارد شده به ایرند ، با هم مخلوط شده و پس از فشرده شدن به مخزن جداكننده هدايت مي­شود. از آنجا که فرآیند فشرده سازی توأم با افزایش دما می­باشد ، براي كاهش اين دما از دو رادياتور استفاده شده است؛ يكي براي خنك كردن هوا و دومي براي خنك كردن روغن پس از جدا شدن هوا و روغن در مخزن جداكننده، هوا به رادياتور هوا (۷) رفته و پس از خنك شدن از كمپرسور اسکرو خارج مي گردد. روغن نیز با عبور از رادیاتور روغن (۸) که بزرگتر از رادیاتور هوا است، وارد فیلتر روغن شده و پس از تصفیه مجدداً در یک چرخه بسته به ایرند تزریق می­شود.

در واقع با خنك كردن روغن، دماي داخل ايرند به تعادل رسانده می­شود كه معمولاً دماي تعادل (˚C100- 65) مي­باشد. در صورتي كه دما از اين حد بالاتر رود، سنسور دمای نصب شده روی مدار روغن، به سیستم کنترلر دیجیتال (۶) فرمان داده و جريان برق کمپرسور اسکرو را تا رفع اشكال و ريست مجدد مدار قطع مي­كند.

رادياتورها معمولاً به دو صورت هوا خنك و آب خنك ساخته مي­شوند. سیستم­های هواخنک به جهت سهولت نصب و راه ­اندازی و همچنین عدم نیاز به فراهم آوردن امکانات قابل توجه برای تأمین آب صنعتی و خنک­ کاری آن، نسبت به سیستم­های آب­ خنک دارای مزیت می­باشند؛ مگر در شرایط آب و هوایی بسیار گرم و کمپرسور اسکروهای بزرگ (بیش از kw250).

 هواي خنك كننده توسط فن به رادياتورها دميده مي­شود كه نيروي لازم جهت چرخش فن به طور مستقيم يا غير مستقيم از الكتروموتور کمپرسور اسکرو گرفته مي­شود.

۵- سیستم کنترلر دیجیتال

کمپرسور اسکرو توسط یک کنترلر دیجیتال هوشمند (Microprocessor) تحت لوگوی ARSIN ® (۶) تنظیم و کنترل می­شود. کنترلر فشار خط را بین محدوده ­های قابل برنامه­ ریزی نگه می­دارد. این کار با قرار دادن خودکار کمپرسور اسکرو در حالت زیر بار (  Loading) (حالتی که هوای فشرده تولید میشود) یا بی­باری (Unloading) (حالتی که ورودی هوا به ایرند محدود شده، دستگاه هوایی تحویل خط نمی­دهد و الکتروموتور علی­رغم چرخش، انرژی چندانی مصرف نمی­کند)، متناسب با میزان مصرف هوا انجام می­گیرد. همچنین این سیستم کمپرسور اسکرو را محافظت می­کند و عملیات سرویس مورد نیاز را نشان می­دهد.

۱٫۵٫ کمپرسور اسکرو در حالت زیر بار (Loading)

استارت کمپرسور اسکرو به حالت ستاره صورت می­گیرد. پس از چند ثانیه با تغییر حالت مدار قدرت به حالت مثلث، همزمان شير برقي سر آنلودر (۴) از سیستم کنترلر (۶) فرمان مي­گيرد و جریان هوا از سر مخزن جداکننده به سمت آنلودر باز می­شود. پس از زمان كوتاهي كه فشار در داخل مخزن جداكننده بالا رفت، دريچه روي آنلودر باز مي­گردد و بدين صورت هوا به داخل ايرند کمپرسور اسکرو مكيده مي­شود. در اين حين روغن نيز تحت فشار هواي بوجود آمده داخل مخزن به جريان در مي ­آيد و با عبور از درون رادياتور و فيلتر روغن، از طریق نازل (۲۱) به ايرند کمپرسور اسکرو تزريق مي­شود.

۲٫۵٫کمپرسور اسکرو در حالت بی­باری (Unloading)

بعد از اينكه کمپرسور اسکرو به سقف فشار تنظيم شده (مثلا ۸ بار) رسيد با فرمان سیستم کنترلر (۶)، دريچه آنلودر (۳) بسته شده و براي مدت زماني كه روي سیستم کنترلر پيش بيني شده، الکتروموتور بصورت بی­بار (Unload) كار كرده و بعد از آن خاموش مي­گردد (مشروط به اينكه فشار هواي سيستم پايين نيايد). اين مدار به خاطر پيشگيري از روشن و خاموش شدن مكرر الكتروموتور تعبيه شده است. در صورتی که با بی­بار کار کردن کمپرسور اسکرو، فشار تا کف فشار تنظیم شده (مثلاً ۷ بار) افت کند، مجدداً سیستم کنترلر به شیر برقی فرمان می­دهد و دریچه آنلودر باز می­شود (زیر بار،  Loading) و تولید هوای فشرده از سر گرفته می­شود.

۳٫۵  قابلیت­های سیستم کنترلر دیجیتال

  • حفاظت کمپرسور اسکرو در برابر افزایش فشار هوای خروجی
  • حفاظت کمپرسور اسکرو در برابر افزایش دما و فشار روغن
  • حفاظت کمپرسور اسکرو در برابر افزایش فشار هوا در مخزن سپراتور
  • حفاظت کمپرسور اسکرو در برابر افزایش دمای واحد هواساز
  • حفاظت کمپرسور اسکرو در برابر گرفتگی فیلترها
  • سیستم Load –Unload خودکار جهت رعایت الزامات استانداردهای Energy Saving
  • نمایش ساعت کارکرد کل کمپرسور اسکرو
  • نمایش ساعت کارکرد کمپرسور اسکرو در زمان زیر بار
  • نمایش ساعت کارکرد کمپرسور اسکرو در زمان بی­کاری
  • نمایش ساعت
  • نمایش زمان سرویس و تعویض قطعات کمپرسور اسکرو
  • نمایش هشدار برای اشکالات با توضیحات آن
  • اعلام وضعیت فعلی کمپرسور اسکرو (نحوه کار دستگاه)
  • نمایش فشار هوای تولید شده کمپرسور
  • امکان تنظیم فشار هوا
  • هشدار دهنده صوتی
  • امکان تغییر واحدهای اندازه­ گیری
  • رمز عبور برای حفاظت از تنظیمات کمپرسور اسکرو
  • امکان زمانبندی حالت آماده به کار و اتوماتیک کمپرسور اسکرو
  • امکان خاموش کردن اضطراری کمپرسور اسکرو
  • زمانبندی کار کردن کمپرسور اسکرو طی ایام هفته
  • تعیین عملکرد فن خنک کننده کمپرسور
نمایشگر دیجیتال کمپرسور اسکرو

شکل(۵) – نمایشگر دیجیتال کمپرسور اسکرو

۴٫۵-فرامین و نحوه عملکرد سیستم کنترلر

شکل (۵) نمای جلویی یک دستگاه کنترلر دیجیتال را نشان می­دهد. (بسته به سایز کمپرسور اسکرو و آپشن­های درخواستی مشتری ممکن است. کنترلر مورد استفاده در دستگاههای مختلف اندکی با هم تفاوت داشته باشند.)

در جدول زیر به معرفی عملگرهای مورد استفاده در این سیستم پرداخته شده است.

ردیفنام و شکل عملگرعملکرد
۱دکمه روشن کردن کمپرسور اسکرو

 Start

کلید روشن کردن کمپرسور اسکرو

روشن بودن چراغ LED بالای تابلو نشان دهنده در حال کار بودن کمپرسور اسکرو است.

۲کلید خاموش کردن کمپرسور اسکرو

Stop

کلید خاموش کردن کمپرسور اسکرو
۳

Emergency

کلید خاموش کردن اضطراری؛ در شرایط اضطراری جهت خاموش کردن اضطراری و فوری کمپرسور اسکرو، این کلید را به سمت داخل فشار دهید.

پس از رفع اشکال، کلید را به حالت اولیه برگردانده و توسط کلید Start دستگاه را روشن کنید.

۴ò کلید مروریحرکت به سمت پایین درون صفحه نمایشگر
۵ñ کلید مروریحرکت به سمت بالا درون صفحه نمایشگر
۶PRG  برنامه دهیبرنامه­دهی و اصلاح تنظیمات سیستم
۷ESC  لغو کنندهلغو دستور و صفحه موجود و بازگشت به صفحه اصلی
۸RESET  برگردانندهبرگرداندن یک هشدار، تنظیم یا تایمر به حالت اولیه؛

پس از انجام سرویس اعلام شده توسط سیستم، با استفاده از این عملگر هشدار را پاک کنید.

۶٫۴  تابلو برق كمپرسور اسکرو

تابلو برق کمپرسور اسکرو

شکل(۶) – تابلو برق (۱۵) و سیستم کنترلر (۶) یک نمونه کمپرسور اسکرو

 

 

تابلو برق كمپرسور اسکرو (۱۵) مركز فرامين کلیه قسمتهای کمپرسور اسکرو است و داراي اهميت خاصي از جنبه ایمنی و عملکردی می­باشد.

 

 

لذا در زمان نصب كليه اصول حفاظتي در مورد آن رعايت شده است. تابلو در محلي قرار گرفته كه درب هاي تابلو به راحتي باز شود و اجزای هشدار دهنده سیستم به راحتی قابل رؤيت و در دسترس باشند. آچاركشي ترمينالها و بستها به غير از زمان راه اندازي کمپرسور اسکرو بايد سالي يكبار تكرار شود. و چنانچه تعداد استارت از ۲۰ بار در روز تجاوز كند، بهتر است اين كار هر ۶ ماه يك بار صورت گيرد.

 

 

 

 تذكر: از مجاورت تابلو برق با رادياتوركمپرسور اسکرو يا تجهيزات گرمازا جداً خودداری نماييد.

تابلو برق كمپرسور اسکرو

شکل(۷) – اجزای مورد استفاده در یک نمونه تابلو برق در کمپرسور اسکرو

   

۵٫راه­ اندازی کمپرسور اسکرو

در این بخش به چگونگی نصب دستگاه پی میبرید. روش روشن کردن دستگاه ، نگهداری و… را متوجه خواهید شد. موارد مهم قبل از روشن کردن کمپرسور را متوجه خواهید شد.

 

۱٫۵  نصب مكانيكي كمپرسور اسکرو

هنگام حمل بايد دقت شود كه به کمپرسور اسکرو صدمه وارد نشود و تا حد امکان از ليفتراك براي حمل استفاده شود.

 محل استقرار كاملاً مسطح باشد. پايه ­ها به نحوي مستقر شوند كه لرزش کمپرسور خنثي گردد. در اين رابطه سعي شود از تراز مخصوص استفاده شود.

در زمان لوله كشي از خمهاي تند پرهيز شود تا افت فشار و لرزش بوجود نيايد. اندازه فلنج خروجي متصل به رادياتور يك سايز بزرگتر از فلنج خود کمپرسور بوده و ترجيحاً در مسير لوله خروجي از لرزه گير استفاده شود.

 فضای استقرار کمپرسور اسکرو به نحوی انتخاب گردد. که گردش هواي آزاد براي خنك شدن کمپرسور اسکرو وجود داشته باشد. در غير اين صورت در اثر بالا رفتن دما ، كمپرسور اسکرو خاموش خواهد شد. در مورد محل نصب كمپرسور اسکرو مي بايست به نكات ذيل توجه نمود:

  1. داشتن فضاي كافي در اطراف كمپرسور اسکرو براي تعميرات
  2. ايجاد مسير مناسب براي ورود هواي تازه به سالن که کمپرسور اسکرو درآن قرار دارد و خروج هواي گرم به خارج سالن
  3. در دسترس قرار دادن تابلوي برق كمپرسور اسکرو به منظور قطع سريع مدار فرمان در مواقع اضطراري
  4. نصب يك كليد فيوز مناسب در مسير كابل ورودي به کمپرسور اسکرو
  5. محل نصب كمپرسور اسکرو ضمن مسطح بودن بايد فونداسيون مناسبي را داشته باشد (تقريبا ۲۵ سانتيمتر بتون با دانسيته ۳۰۰ كافي است)
  6. كمپرسور اسکرو نباید در كنار تجهيزات گرمازا و رطوبت ­زا قرار داده شود.

 

  ۲٫۵  کنترل­های پیش از روشن کردن کمپرسور اسکرو :

پيش از شروع و راه اندازي کمپرسور  لازم است به نكات زير توجه كنيد:

  • كنترل سطح و نوع روغن مورد استفاده

 سطح روغن داخل تانك جداكننده را از روی روغن نمای کمپرسور كنترل كرده و در صورت نياز شارژ روغن نماييد.(روغن مورد نياز کمپرسور اسکرو را مي­توانيد همینجا در  خواست نماييد.)

  • كنترل جهت گردش ايرند

اطمينان حاصل كنيد كه جهت چرخش الکتروموتور با جهت مشخص شده روی ایرند توسط فلش (شکل ۷) يكسان باشد. (با يك استارت لحظه­اي مي­توانيد اين مسئله را كنترل كنيد.) در صورت عدم تطبيق اكيداً از راه اندازي دستگاه خودداري نماييد. پس از كنترل جهت چرخش و روشن شدن كمپرسور اسکرو فشار روغن بايستي حدوداً ۱۵ ثانيه پس از روشن شدن دستگاه افزايش يابد و به فشار حدود ۵/۴ بار يا كمي بيشتر برسد. و اگر فشار روغن كمتر از مقدار ذكر شده باشد. از ادامه كار کمپرسور اسکرو خودداري نماييد.

توجه: هنگامي راه اندازي اوليه يا هنگام شروع به كار پس از توقف­هاي طولاني (بيشتر از ۳ روز) از طريق دریچه ورودي (آنلودر) مقداري روغن در داخل ايرند کمپرسور بريزيد.

جلوی ایرند کمپرسور اسکرو

شکل(۸) – نمای جلویی ایرند که جهت دوران صحیح بر روی آن توسط فلش حک شده است.

  • کنترل دماي هواي محيط

كاركردن کمپرسور اسکرو در دماهاي پايين سبب كاهش شديد حركت روغن در رادياتور و لوله­هاي مربوطه مي­شود. و اين موضوع براي كاركرد كمپرسور اسکرو مخصوصاً گردش روتورها (ايرند) مشكل ايجاد كرده و بازدهي كمپرسور اسکرو را پايين مي­آورد. چنانچه دماي هواي مورد استفاده (دماي محيط كار كمپرسور اسکرو) حدود صفر درجه سانتيگراد و يا زير صفر باشد. مي­بايست درب و پنجره ها را بسته و حتي المقدور دماي محيط كمپرسور خانه را گرم نگه داريد. (دما حدود ˚C 20)

۳٫۵  روش روشن كردن كمپرسور اسکرو

پيش از روشن نمودن دستگاه به نكات ذيل توجه نماييد:

هنگامي كه برق کمپرسور اسکرو وصل مي­شود چراغ روي تابلو كنترل روشن خواهد شد. لذا با چرخانيدن كليد امرجنسی در وضعیت آماده به کار و سپس با فشار دادن شاسي استارت، الكتروموتور به گردش در خواهد آمد. با استارت لحظه­اي ابتدا جهت چرخش را چك كنید (شکل ۸) و سپس چراغهاي كنترل فاز را ملاحظه نموده كه اتصالات شبكه صحيح باشد. از اين لحظه به بعد كنترل فاز در صورت پايين بودن ولتاژ يا قطع شدن فاز يا جابجا شدن هر كدام از فازها ماشين را از سرويس خارج می­کند. ابتدا راه­اندازي موتور به صورت ستاره خواهد بود و با تايمر تعبيه شده الكترو موتور بعد از چند ثانيه به دور اسمي خود رسيده و مدار مثلث در سرويس قرار گرفته و فشار روغن و هوا بالا مي­رود.

تذكر: اگر فشار روغن بالا نرفت دستگاه را خاموش كنيد.

     ۶٫نگهداري و تعميرات كمپرسور اسکرو

هشدارهای ایمنی:

الف- كليه كارهاي سرويس دهي را هنگامي انجام دهيد كه کمپرسور اسکرو خاموش بوده و فشار داخل مخزن سپراتور تخلیه شده باشد.

ب- در زمان تعمير و يا سرويس کمپرسور اسکر.، حتماً كليد فيوز اصلي برق را قطع نماييد.

پ- پس از خاموش كردن كمپرسور اسکرو، فشار هواي داخل مخزن جداكننده از طريق شير برقي به سمت فيلتر هوا تخلیه مي­شود. اين كار نياز به زمان كوتاهي (۶۰ تا ۱۸۰ ثانيه) دارد. تا هنگام پايين آمدن كامل فشار از انجام سرويس خوداري نماييد.  

۱٫۶  فيلتر هوا

هنگام کار بر روی فیلتر هوا، الکتروموتور را خاموش کنید.

   هرگز هنگام روشن بودن کمپرسور اسکرو، فیلتر هوا را تمیز نکنید.

  • هنگامی که «علامت قرمز» روی نشانگر گرفتگی فیلتر هوا ظاهر شد، نسبت به تمیز کردن یا تعویض فیلتر هوا اقدام نمایید.
  • بعد از ۶ بار متوالی تمیز کردن فیلتر یا گذشت یک سال، نسبت به تعویض فیلتر اقدام نمایید.
  • اگر پس از تمیز کردن فیلتر، با گذشت زمان اندکی مجدداً نشانگر قرمز شد، حتی اگر تعداد مراحل تمیز کردن به ۶ بار نرسیده، نسبت به تعویض فیلتر اقدام نمایید.
  • در مورد فیلترهای دو لایه، برای تمیز کردن لایه داخلی اقدام نکرده و پس از هر بار باز کردن فیلتر، آنرا تعویض کنید.
  • بعد از هر بار باز کردن فیلتر، در صورت آسیب دیدگی «واشر آببندی»، آنرا تعویض نمایید.
  • در صورت مشاهده هرگونه سوراخ یا پارگی روی فیلتر، آنرا تعویض کنید.
  • برای تمیز کردن فیلتر، هرگز به آن ضربه وارد نکرده و آنرا با آب نشویید.
  • گردگيري و غبار زدايي فيلتر معمولاً با هواي فشرده (حداكثر ۶ بار و از فاصله ۳ سانتيمتري) از داخل فيلتر شروع مي­شود. سپس این کار را بر روی قسمت بیرونی فیلتر انجام داده و در انتها مجدداً قسمت داخلی را هوا بگیرید. تميز كاري تا زماني ادامه مي­يابد كه ديگر گرد و غباري روي فيلتر باقي نماند.
  • تميز كردن فيلتر هوا با هواي فشرده با توجه به جدول سرويس و نگهداري کمپرسور اسکرو بايستي در هر ۲۵۰ ساعت يكبار (با توجه به شرايط محيط کمپرسور اسکرو تغيير مي­كند.) صورت پذيرد.

۲٫۶  فيلتر روغن کمپرسور اسکرو

پس از بازرسي فيلتر روغن لاستيك دور آن را بازديد نموده و اطمينان حاصل شود كه در شرايط خوبي قرار دارد. بنا به درخواست مشتري نشانگر كثيفي و گرفتگي روي فيلتر روغن نصب ميشود. فيلترهاي روغن بايستي طبق برنامه جدول سرويس و نگهداري (كه توسط مصرف كننده تهيه شده است )تعويض شوند. هنگامي كه درجه گرفتگي فيلتر از حد مجاز بالاتر رود علامت قرمز رنگي روي محفظه شيشه اي نشانگر متصل روي فيلتر روغن نمايان مي شود. لازم به ذكر است كه در هنگام تعويض روغن مي بايست واشر لاستيكي بالاي فيلتر جديد كاملا آغشته به روغن گشته و داخل فيلتر مقداري روغن ريخته شود.

 

۳٫۶-رادياتور کمپرسور اسکرو :

الف :مدل هوا خنك

هنگاميكه گرفتگي در شبكه هاي بيروني رادياتور مشاهده شد آن را با هواي متراكم تميز كنيد. و قسمت داخلي را يا ماده كربن زدا (مثل اسيد هاي رقيق ) تميز نماييد و بلا فاصله با آب بشوييد تا اثر اسيد از بين برود.

ب:مدل آب خنك (مبدل)

در شرايطي كه سيستم كارخانه داراي شبكه سختي گير آب و برج خنك كننده است استفاده از رادياتور آب خنك توصيه ميگردد.

*تميزكاري لوله هاي داخلي رادياتور

قسمت روغن را با مواد پاك كننده شامل كربن و قسمت آب را با مواد حلال رسوب آهكي تميز كاري كنيد. تميز كاري كنيد. تميز كاري را بايد هنگامي انجام داد كه دماي قسمت هاي مربوط كمي بالا باشد تا چربي موجود براحتي پاك گردد.

۴٫۶-فيلتر سپراتور

در مواردي كه فيلتر سپراتور در اثر کارکرد توسط ذرات كثيف شده است. بايد آنرا با فيلتر نو جايگزين نمود. سیستم کنترلر دیجیتال بطور خودکار با محاسبه اختلاف فشار دو سر فیلتر قادر به تعیین و اعلام زمان تعویض فیلتر می­باشد.

 هنگام تعويض فيلتر سپراتور بايستي دقت زيادي بكار برد. و از ضربه زدن يا خم نمودن لوله مكش (suction link)پرهيز نمود. پس از تعويض فيلتر و هنگام نصب مجدد قطعات دقت نماييد كه تمامي اجزا به درستي و در جاي صحيح خود قرار بگيرند. و لوله مكش بدون خميدگي در داخل فيلتر قرار داده شود. طول عمر مفيد فيلتر سپراتور بسته به شرايط استفاده و محل كار و نوع روغن حدود ۱۵۰۰ ساعت مي­باشد. در هنگام كثيف بودن فيلتر ميزان روغن در هواي خروجي افزايش مي­يابد.

تست نهايي كمپرسور اسکرو

كليه كمپرسور هاي توليدي اين شركت پس از انجام عمليات توليد و مونتاژ به قسمت تست ارسال شده و در آنجا توسط وسائل و تجهيزات مربوطه تست ميشود. و براي هر كمپرسور اسکرو فرم تست نهايي تكميل ميگردد. و به تاييد مسئول كنترل كيفيت ميرسد .

در صورت بروز هر گونه مشكل يا سوال فني  کلیک حاصل فرماييد.

با کامنت های خود ما را در امر آموزش هرچه بهتر محتوا صنعتی یاری کنید.

محصولات مرتبط در ایران آلیاژ
500